4 tips om doordeweeks een snelle en gezonde maaltijd op tafel te zetten

In dit artikel geven we je 4 tips om doordeweeks een snelle en gezonde maaltijd op tafel te zetten, zodat je ook als je het druk hebt gezond kunt eten.

Waar het vaak op misgaat, is op tijd. Klopt dat? 😉

We hebben het tegenwoordig druk. Je komt thuis van je werk. Je moet de kinderen op bed leggen. Je wilt nog sporten of je hebt die avond nog afgesproken met een vriendin. Weinig tijd om te koken dus.

Wat doe je?
Je kiest van voor makkelijk & vaak ongezond.

Je wilt wel gezond eten. Alleen je wilt niet te veel tijd kwijt zijn.
Zeker niet doordeweeks.

Yep, wij herkennen dat. (Ook al denk je misschien dat deze Foodbuddies iedere dag uren in de keuken staan. Haha)

Doordeweeks gaan wij ook graag voor snel, makkelijk, voedzaam en gezond.

Inmiddels weten we hoe je met weinig tijd iets heel lekkers op tafel kunt zetten, waar je lichaam blij van wordt.

Wij hebben 4 TIPS voor je, zodat het jou ook lukt om doordeweeks een snelle en gezonde maaltijd op tafel te zetten. Erg handig als je het druk hebt & toch gezond wilt eten.

Hier komen ze.

TIP 1 – Maak een dinerplan

4 tips om doordeweeks een snelle en gezonde maaltijdWat gebeurt er bij jou als je geen planning hebt? Nou, wij raken ontspoord. Je weet niet dan niet meer wat te koken en als je dan nog boodschappen moet doen, sta je veel te lang te twijfelen in de supermarkt.

Dit kan leiden tot ongezonde keuzes & het kost tijd!

Iedere keer als we een dinerplan hebben, dan scheelt dit ons zo veel tijd en frustratie doordeweeks. En we voelen ons die week veel lekkerder.

Kortom: Maak een plan.

Het is een kleine moeite om even 5 minuten te zitten & te bepalen wat je maandag t/m vrijdag eet. Toch? Doe het & ervaar wat een rust het geeft.

TIP 2 – Zorg voor goede voorbereiding

Al je boodschappen in huis hebben, is het allerbelangrijkst qua voorbereiding. Met je dinerplan, weet je exact wat te kopen. Dus dat is handig.

Wij zeggen altijd “goede voorbereiding is het halve werk” Dat voelt ook zo.

Dat wat we al van tevoren kunnen doen voor een maaltijd, dat proberen we zoveel mogelijk van tevoren te doen. Eten we ’s avonds een makkelijke salade, dan snijden we alle groenten al. Bewaren in de koelkast, en als het moment er is. Wat olijfolie er doorheen. Zo makkelijk kan het zijn.

Is voor jou de ochtend heilig? Zorg dan dat je al ‘s avonds voorbereidingen doet.

Als je een échte een drukke avondspits hebt, dan kun je ook ’s middags of ’s ochtends koken. Of ik snij in elk geval al de groenten, schil de zoete aardappel en zet die in een pan met water, dan hoeven die straks alleen nog maar te koken.

TIP 3 – Denk groot, maak dubbele porties

Op het moment dat je aan het koken bent, kun je vaak beter voor 2 dagen maken. Je staat toch in de keuken. Een dubbele portie maken kost niet meer tijd. Door groot te denken bespaar je tijd voor de andere dag.

Je kunt de maaltijd de dag erna eten of je kunt het invriezen, als je liever niet 2 dagen achter elkaar dezelfde maaltijd eet 😉

Ook qua boodschappen zal je dan groter moeten denken. We kopen vaak meer dan dat we gepland hebben. Dan kunnen we tussendoor altijd improviseren. Extra zoete aardappel bijvoorbeeld.

En heeft onze slager bepaald vlees in de aanbieding?
Dan halen we gelijk 2 porties.

Op een doordeweekse dag waarop het toch allemaal even anders loopt dan we denken, heb ik in elk geval altijd voldoende in huis voor een gezonde avondmaaltijd.

TIP 4 – Maak je top 5 van snelle maaltijden

We hebben een aantal favorieten van snelle maaltijden achter de hand. Dat zorgt voor rust. Ook bij het maken van mijn weekplanning, maar ook bij het koken zelf.

Afhankelijk van het seizoen hebben we een top 5, en die gerechten toveren we om de beurt weer uit de keuken zo op het bord.

4 tips om doordeweeks een snelle en gezonde maaltijd - zoete aardappelWat we nu vaak eten is:

  • Een wokmaaltijd met kip
  • Een burger met zoete aardappelfriet of -creme
  • Een pasta-gerecht met courgettini
  • Een maaltijd met bloemkoolrijst en vis
  • Een salade met tonijn

We raden je aan om ook 5 snelle favoriete gerechten op te schrijven, zodat je daar altijd op terug kunt vallen. Handig bij gebrek aan inspiratie 😉

Dus als je slim bent vul je jouw dinerplan in met deze 5 favorieten. Zo weet je gelijk wat te eten voor komende week.

We hopen dat we je met dit artikel hebben gestimuleerd om komende week een snelle makkelijke maaltijd op tafel te zetten.

Laat je ons weten of onze tips nuttig voor je zijn?
Geef een reactie onder deze blog.

Succes met het maken van je dinerplan 🙂

Je Foodbuddie, Nicole

PS. Kun je wel wat inspiratie gebruiken voor snelle en makkelijke avondmaaltijden?
Bekijk dan onze 15-minuten recepten van het programma CULIFAST.

Klik hier om naar CULIFAST te gaan.