Veelgestelde vragen – Gratis Foodchallenge

Als jij je hebt opgegeven voor onze gratis 5-Daagse FoodChallenge, dan zal je vast nog met vragen zitten. Dat is wat we van voorgaande deelnemers weten.
Uit enthousiasme van deelnemers kan onze mailbox weleens vollopen 😉

Uiteraard gaan we je tijdens Challenge ook veel inzichten geven die je wijzer gaan maken op het gebied van voeding en je gaan helpen om er echt 5 dagen voor te gaan.
Hieronder hebben we Veelgestelde Vragen voor je opgesomd. Zowel praktische als inhoudelijk vragen.

Neem ze door, zodat jij goed voorbereid bent om de uitdaging aan te gaan 🙂

Je Foodbuddies, Nicole & Stijn

PS. Heb jij je nog niet opgegeven voor de Gratis FoodChallenge, omdat je nog vragen hebt. Als je een inhoudelijke vraag hebt, staat hieronder misschien ook het antwoord wel bij.

Om je aan te melden voor de 5-daagse Gratis FoodChallenge, ga naar:
Kickstart FoodChange Challenge

PSS. Heb je alle vragen hieronder doorgenomen en staat jouw vraag er echt niet bij? Kijk dan ook eens op ons Youtube-kanaal bij Veelgestelde vragen. Hierin beantwoorden we ook inhoudelijke vragen.

PSSS. Staat ook de vraag niet op ons YT-kanaal?
Mail ons dan gerust wat je wilt weten; info@culicool.nl.

Praktisch

Hoe meld ik me aan voor de FoodChallenge?
Klik op deze link & vul je naam en emailadres in. Wij sturen dan alles op wat je nodig hebt.

Ik heb al een keer meegedaan met de 5-daagse FoodChallenge. Kan ik nog een keer meedoen?
Ja dat kan. Alleen niet met de link die wij op deze pagina of via de website delen. Wij sturen jou een email met de vraag of je nog een keer wilt deel nemen. Als je op de link klikt in de email, dan doe je gewoon weer gratis mee.

Moet ik boodschappen doen in wazige winkels of kan ik naar mijn eigen “appie” of andere supermarkt?
Je kunt gewoon alle ingredienten vinden in de supermarkt. We werken met hele toegankelijk ingredienten, zodat je het heel makkelijk kunt toepassen.

Is het ook voor een gezin goed te doen (niet allerlei rare en ongebruikelijke ingredienten)?
Het is ook zeker mogelijk met een gezin. We hebben al vele deelnemers gehad waar het gezin mee eet. Alle gerechten zijn namelijk heel lekker én ook heel gezond voor hen. Natuurlijk komt het voor dat niet alles smaakt bij gezinsleden. Je kunt altijd recepten van een andere dag herhalen of kijk naar de recepten op onze website voor meer inspiratie.

Ik heb geen mail ontvangen. Wat kan ik doen?
We vinden het heel vervelend als je niets hebt ontvangen. Direct na aanmelding sturen wij de email “Belangrijke uitleg voor je deelname aan de Foodchallenge”.

Wat gebeurd kan zijn, is dat onze mail door een protectwall is tegengehouden of in je spam terecht is gekomen.

Ons advies:
1. Check als eerste je SPAM-box. Helaas kunnen onze mails daarin terecht komen.
2. Nog niet gevonden? Zoek eens op “Nicole & Stijn” of de titel van de 1e email: “Belangrijke uitleg voor je deelname aan de Foodchallenge” of zoek op info@culicool.nl. Vanuit dit emailadres mailen wij altijd.
3. Stap 1 en 2 gedaan zonder resultaat, mail ons dan je emailadres op info@culicool.nl. Dan gaan we het voor je oplossen.

Wanneer ontvang ik de recepten en kan ik boodschappen doen?

De recepten ontvang je in de week voor de Challenge start. Dat zal op vrijdag zijn. Zo kun je in het weekend de boodschappen doen.

Ik ga op vakantie en kan die week niet meedoen. Kan ik later starten?
Ja, dat is mogelijk. Wij sturen de dagmenu’s naar je op. Ook tijdens de Challenge sturen we je waardevolle informatie op. Bewaar de emails goed en dan kun je zelf aan de slag met de recepten en info.

Ik ga ook aan de slag met Ontbijtsmoothies. Moet ik de ontbijtjes van de foodchallenge vervangen voor een groene smoothie?
Dit mag je zelf bepalen. Je kunt de eerste 5 dagen gewoon de ontbijtjes van de foodchallenge aanhouden & daarna starten met Ontbijtsmoothies. Het kan beiden.

Zijn het iedere keer weer andere dagmenu’s?
Heb je in 2015 meegedaan? Dan zijn het nieuwe menu’s voor jou.
Heb je in 2016 meegedaan? Dan zal je dezelfde recepten krijgen. Al kan herhaling geen kwaad. Toch?

Ik ben vegetarisch. Kan ik meedoen?
Geen probleem. Bij de dagmenu’s hebben we bij niet-vegetarische recepten vega-tips geschreven. Ook kun je zelf het vlees en vis vervangen door extra groente of fruit waar je van houdt.

Wat als ik iets niet lust of mag?
Bepaalde producten zijn heel makkelijk te vervangen door andere producten. Lust je geen vis, serveer er dan een stukje vlees bij.

Wat ook mogelijk is, is dat je een recept herhaalt van een andere dag. Of haal een ander gerecht van onze website.

Wat als ik…

… geen banaan lust of mag?
Eet een ander stuk fruit, bijvoorbeeld peer.

… geen paprika lust of mag?
Staat er een paprika in het recept om te vullen, dan kun je ook heel goed een aubergine of courgette gebruiken. In een roerbakgerecht kun je paprika ook met tomaat vervangen.

… geen avocado lust of mag?
In een smoothie wordt avocado toegevoegd om het romig te maken en voor de goede vetten. Het is geen must voor een groene smoothie. Zorg alleen dat je op een ander moment van de dag aan je goede vetten komt. Besprenkel je salade met olijfolie bijvoorbeeld.

Hoe kan ik kokos of kokosmelk vervangen?
Kokosrasp kun je eventueel in fruitsalades vervangen met zaden. En kokosmelk kun je vervangen met amandelmelk of in een smoothie gewoon door water.

Wat zijn de ervaringen van voorgaande deelnemers?
Voor de ervaringen van de deelnemers die je al voor zijn gegaan, willen we je verwijzen naar deze pagina: Ervaringen van deelnemers – Gratis Foodchallenge >

Wij zijn ontzettend blij om te zien wat vele mensen al in 5 dagen bereiken. Wij gunnen jou dat ook!

Kan ik hier ook aan meedoen als ik zwanger ben?
Jazeker. Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Dat is exact wat wij in 5 dagen laten zien. We stimuleren je daarnaast ook om goed te drinken, en geen alcohol 😉 Dat zal je als zwangere al niet doen. Natuurlijk blijft het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Vraagt je lichaam om meer, dan kun je zeker tussendoortjes nemen. Wij geven je in de Challenge vele mogelijkheden voor verantwoorde snacks.

Wat als ik allergisch ben voor een bepaald product?
Doordat de recepten Paleo-proof, Glutenvrij, Suikervrij, Zuivelvrij zijn zal je al veel minder last hiervan hebben. We eten namelijk, zoals moeder natuur het bedacht heeft en dat stelt je lichaam op prijs.
Mocht je toch voor een bepaald product allergisch zijn. Vervang deze dan door een ander product. Je zal vast ervaring hier mee hebben. Ook kan je recepten van een andere dag nogmaals eten.

Moet ik allerlei powerfoods in huis halen?

Nee hoor. Alle ingrediënten zijn bij de supermarkt te halen. We hebben bewust gekozen om te werken zonder ‘powerfoods’, zoals chiazaden, lijnzaad en dergelijke.
In de 5-daagse Foodchallenge laten we je heerlijke recepten zien, die voor iedereen haalbaar zijn om te maken. En ja, hier ga jij je super fit en slank meevoelen. Echt powervoedsel dus!

Ik eet geen eieren. Hoe kan ik de gerechten met ei vervangen?
Bij de wrap kun je de omelet vervangen met slabladeren.
Wat ook nog kan is de maaltijden met ei vervangen met een ander recept, zoals bijvoorbeeld met deze lunch: Mambo mango salade

Inhoudelijk

Mag je tussendoortjes?
ja, snacken mag, als je lichaam er om vraagt. Wij eten de gehele dag door,maar wel het juiste… Wij geven je ook toegang tot een lijst met verantwoorde tussendoortjes. Zowel a-la-minute snacks, als tussendoortjes om te maken.

Wat mag je drinken?

We raden je aan vooral veel water te drinken. Als je dat te saai vindt ;-), kun je je watertje ook pimpen met een schijfje limoen, citroen of sinaasappel. Thee zou ook kunnen. Koffie is mogelijk, alleen is een weekje zonder cafeine wellicht een leuk experiment voor jou om te zien hoe je je dan voelt.
Ook kun je verse sappen drinken, als jus d’ orange. Alleen pas op met te veel fruitsuikers.

Mag ik een glaasje alcohol tijdens de 5-daagse?
Dat is aan jou. Ons advies: Beter van niet.

Als jij wat kilo’s kwijt wilt raken, dan willen wij adviseren om alcohol te laten staan. Alcohol is zeer calorierijk en bevat vaak veel suikers, wat absoluut niet past binnen een gezond voedingspatroon.

Het is niet zo dat je nooit meer alcohol mag, maar tijdens de 5-daagse is het een mooie uitdaging zonder een glaasje alcohol te doen. Zeker als je gewent bent om dagelijks alcohol te drinken. Kijk wat het met je doet.

Wij hebben eind 2013 twee maanden lang geen alcohol gedronken en dat voelde ontzettend goed. Nu houden wij de 80/20 regel aan. Dus op zijn tijd een lekker rood wijntje.

Ga nu voor jezelf de uitdaging aan om het 5 dagen niet te doen. Wat zijn nu 5 daagjes?

Wat raden jullie aan qua olie?
Als je iets gaat verhitten kun je het beste gewone olijf olie of kokosolie gebruiken.
Vetten die totaal niet tegen verhitten kunnen:

  • Margarines
  • Lijnzaadolie (wel prima koud te gebruiken)
  • Zonnebloemolie
  • Pindaolie
  • Sojaolie
  • Walnotenolie (wel prima koud te gebruiken)
  • Sesamolie (wel prima koud te gebruiken)
  • Zonnebloem- of arachideolie

Kokosolie kan beter tegen verhitten dan olijfolie en het zit vol met goede eigenschappen.

Gebruik bij voorkeur de biologische kokosolie. In de supermarkt verkopen ze het ook maar weet niet hoe zuiver deze is en of hier extra toevoegingen in zitten om het goedkoper te maken. Dus kijk op de markt, de tuinen of ekoplaza.

Voor koude recepten kun je gewoon extra vierge olijfolie gebruiken.

N.B. Wij kookten voorheen ook in olijfolie extra vierge, totdat ik via een orthomoleculaire therapeut erachter kwam dat bij verhitten van olijfolie ongezonde stoffen vrij komen. En buiten dat gaat de smaak veel verloren. Dus beter een neutralere olie.

Is de FoodChallenge alleen bedoeld om af te vallen of ook voor je gezondheid?
Al onze recepten zijn lactosevrij, glutenvrij en vrij van geraffineerde suikers. Daardoor verdwijnen vaak vele klachten, maar je moet het zelf gaan testen. Ieder lichaam reageert anders.
De manier zoals wij eten zorgt er inderdaad voor dat je kunt afvallen wanneer je overgewicht hebt, maar wij merken nu ook dat wij ons streefgewicht hebben behaald en dat we hier op kunnen blijven zitten. Wij vallen niet meer af.
Wat je zou kunnen doen is onze recepten als basis nemen. Als het te weinig is, dan vul je het aan. Om te voorkomen dat je afvalt.

Ik ben op dag 3 en het gaat super. Alleen wordt ik iedere ochtend wakker met hoofdpijn. Is dat normaal?
Hoofdpijn kan een afkickverschijnsel van suiker. Dit ontstaat meestal de eerste week. Niet bepaald een leuke kennismaking met onze dagmenu’s, alleen dit is wel een goed teken. De geraffineerde suikers die je voorheen tot je genomen hebt, willen uit je lichaam. De hoofdpijn is een signaal hiervan. Goed nieuws, het gaat weer weg! Geef het tijd. Soms gaat het na een aantal dagen weer weg.

Ik doe mee met de challenge. Alleen merk ik dat mijn stoelgang wat van slag is. Soms wat diarree. Hoe kan dat en wat kan ik doen?
In principe zijn onze maaltijd heel vezelrijk door de oplosbare vezels in groenten, wat zorgt voor een goede vast stoelgang.

Alleen indien deze manier van eten een verandering voor je is, zullen je darmen moeten wennen. Hierdoor kunnen je darmen van slag raken met als gevolg diarree. Geef het tijd en na enkele dagen zal het beter zijn.

Is je stoelgang na een week nog steeds niet goed? Dan kan het ook een infectie zijn aan darmstelsel. Raadpleeg dan een specialist of huisarts.

Kan de Foodchallenge me ook helpen om aan te komen?
Onze dagmenu’s zijn erop gericht om je (uiteindelijk) je gezonde gewicht te laten bereiken. Voor de meeste mensen betekent dit afvallen, voor sommigen betekent dit aankomen in gewicht. Aankomen in gewicht als je écht al voldoende eet is complex. Het heeft vaak te maken met een verstoorde darmflora. Kijk in 5 dagen wat het doet met jouw lichaam.

Ik heb een notenallergie. Hoe kan ik de noten vervangen in de gerechten?

In de fruitsalade kun je de noten weglaten, eventueel zaden toevoegen & extra kokosrasp. In de gevulde puntpaprika laat je de noten weg, vervang met zaden en/of extra champignons. Bij de banaanpannenkoek, laat je de noten weg. Voeg extra fruit toe als topping.
Waar amandelmelk staat, kun je overigens bij smoothies ook kokosmelk gebruiken.

Zijn de recepten koemelkvrij?
Wij zeggen altijd dat onze recepten lactosevrij zijn. In principe zijn ze ook zeker allemaal koemelkvrij en zuivelvrij. Ideaal dus voor mensen met een koemelkallergie. Bij een koemelk-allergie adviseren ze namelijk om alle zuivel te vermijden. Onder zuivel vallen alle producten die grotendeels uit koemelkbestanddelen bestaan, waaronder kwark, yoghurt, vla, kaas, boter, karnemelk en room. Wij hebben hier andere heerlijke alternatieven voor.
Zoals dit heerlijke romige ontbijtje >

Zijn de recepten koolhydraatarm?
Deze vraag krijgen we vaak van deelnemers die al koolhydraatarm eten.
Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarin je het aantal koolhydraten dat je via voeding binnenkrijgt minimaliseert. Je vermijdt zoveel mogelijk koolhydraatrijke producten zoals: pasta, rijst, brood, noedels, suiker en al het geproduceerde voedsel waar suiker of granen inzitten.
Dat is exact wat wij ook doen.

Uiteraard kom je nog wel aan de goede koolhydraten, want we eten fruit & knollen. Of zoete aardappel.

Mag je glutenvrij brood? Zoals Yam brood?
Wat we over glutenvrij brood kunnen zeggen is dat het inderdaad glutenvrij (op basis van havermout) zuivelvrij en suikervrij is.
Een orthomoleculaire therapeut zou zeggen wat betreft havermout: “het is en blijft een graan”.
Zoals je weet is ieder lichaam anders, dus kijk hoe jouw lichaam erop reageert. Het is luisteren naar je lichaam. Zo is hoe wij het doen.

Mag je peper, eventueel beetje zout en andere kruiden gebruiken?
Ja natuurlijk. Breng het op smaak naar jouw wens!

Mijn man is gewend om meer te eten. Kan ik altijd extra groenten toevoegen?

Groenten kun je inderdaad (bijna) onbeperkt eten. Als je iets extra’s wilt toevoegen, dan zouden we zeker als eerste groente aanraden. Ze bevatten goede vezels en daardoor krijg je een sneller vullend gevoel. Plus ze bevatten weinig calorien.

In jullie recepten staan regelmatig eieren. Is zoveel ei (2 a 4 per dag) wel gezond? I.v.m. cholesterol.
De vraag over ei hebben we vaker gehad.
Graag willen je wijzen op een artikel van Culicoolfriend, namelijk Yvonne:
Artikel – Ei hoort erbij – Oergezonde mond.

Ze legt hier ook iets over cholesterol. Wellicht heb je er iets aan en snap je waarom we best wat gerechten hebben met eieren.

Als je geen melk- en zuivelproducten tot je neemt, krijg je dat wel voldoende calcium binnen?
In de volgende blog leggen we uit hoe wij calcium binnenkrijgen en in een interview met een orthomoleculaire therapeut wordt duidelijk wat je moet doen om calciumopname te stimuleren.

Zie hier: https://culicool.nl/waarom-melk-niet-nodig-is-voor-calcium/

Wat te doen als je veel sport? Zijn de dagmenu’s geschikt?
Wil je op gewicht blijven en goede sportprestaties leveren, dan is het inderdaad goed om de menu’s aan te vullen met meer koolhydraatrijke producten, zoals:
Pompoen, zoete aardappel, rode bieten, pastinaak, arrowroot, smoothies, fruit.
Zeker bij duurlooptrainingen.

Vul je dinermaaltijd op een sportieve dag bijvoorbeeld aan met pompoenfriet.
Klik hier voor het recept van Pompoenfrieten >

En vergeet niet om ook altijd goed water te drinken.

Doe je meer aan krachttraining, dan is het verstandig om eiwitten aan te vullen. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Dit zijn bouwstoffen voor de spieren. Het innemen van eiwitten na een training bevorderd je herstel. Om het herstel te bevorderen is het belangrijk dat je zo snel mogelijk deze eiwitten tot je neemt. Onze voorkeur gaat uit om een herstelsmoothie te nemen, waar zelf de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten (fruit en groentes) en vitamines kunt bepalen.

Neem bijvoorbeeld deze van Sanne >

N.B. Alleen wij zouden hem zonder eiwitpoeder doen. Let op aan veel eiwitshakes zit van alles toegevoegd waar ons lichaam niet blij van wordt, zoals bijvoorbeeld zoetstoffen en kleurstoffen.

Wat kun je doen als vegetarier op dagen dat je veel sport?
Zie het antwoord hierboven.

Tijdens de FoodChallenge eet je geen brood. Krijg je dan geen jodiumtekort? Hoe kan ik dit het beste opvangen?
Wij merken vaker dat mensen bang zijn voor het jodiumtekort bij geen brood eten. Helaas zijn tafelzout en brood niet de beste bronnen om jodium binnen te krijgen. Ik kan het je uitgebreid uitleggen, alleen Jesse van der Velden heeft dit heel goed gedaan in deze video.

Wellicht interessant voor je om er naar te kijken. In enkel recept is bijvoorbeeld zeekraal toegevoegd, die rijk is aan jodium. Ook bestaat er Kelppoeder (ook afkomstig van een zeewier). Dit zou je kunnen toevoegen aan een groene smoothie.

Ik ben allergisch voor paprika. Hoe kan ik het vervangen?
De courgette of aubergine zijn ook heel geschikt om te vullen.
Wat ook altijd kan is, is een omelet maken & dan stop je vulling daarin.
Zo heb je een gevulde omelet!