Paleo Voedingslijst: Weet wat wel, soms en beter niet te eten (met de stoplicht-methode)

In dit artikel vind je een uitgebreide voedingslijst met (paleo) voedingsmiddelen die je kunt eten om je fitter, slanker en gezonder te voelen.

Deze complete paleo voedingslijst is handig als je de Culicool lifestyle volgt of wilt volgen. Wij, Nicole & Stijn, noemen het daarom de Culicool Voedingslijst.

Om je fitter, slanker en gezonder te voelen, wil je weten wat wel, soms en beter niet te eten. Toch? Het onderstaande overzicht geeft jou niet alleen een goed startpunt voor de Culicool lifestyle, maar het laat je ook zien hoe lekker Culicool eten kan zijn.

We gaan het je in dit artikel uitleggen aan de hand van de stoplicht-methode. Zo weet je exact wat te doen.

WAAROM DE CULICOOL / PALEO VOEDINGSLIJST?

In 2013 zijn wij, Nicole & Stijn, begonnen met ons eetpatroon aanpassen om ons fitter te voelen. Stijn wilde graag 15 kilo kwijtraken en Nicole wilde van haar buikklachten af.

Dat is gelukt!

Eten volgens het Paleo principe heeft ons geholpen om fitter & slanker te voelen. Paleo eten staat voor hoe de oermens vroeger at.

Voor ons was er in het begin heel wat onduidelijk. Wat mag je wel eten, wat absoluut niet en wat mag je soms bij uitzondering eten. Inmiddels weten we wat voor ons werkt & hebben we aan het paleo eten onze eigen draai aangegeven. Zo is de Culicool lifestyle ontstaan.

Voor jou daarom deze paleo voedingslijst, ookwel Culicool voedingslijst door ons genoemd, om ook buikklachten te voorkomen, je fitter te voelen & je ideale gewicht te bereiken.

Veel succes & plezier ervan!

Je Foodbuddies, Nicole & Stijn

PS. Inmiddels hebben we al meer dan 15.000 mensen mogen helpen met de Culicool lifestyle. Geweldig om te zien dat het niet alleen voor ons werkt, maar ook voor andere Culicoolers.

Neem bijvoorbeeld Beatrice, Merel en Cynthia:

DE STOPLICHT-METHODE

Om uit te leggen wat verstandig is om te eten in de Culicool lifestyle, zetten we je even voor een stoplicht.

Zo kun je ook de voeding rangschikken:

GROEN = WEL eten
ORANJE = soms eten
ROOD = niet eten

Met deze stoplicht-methode raden wij je aan om vooral te focussen op het groene stoplicht. Dus kijk vooral naar wat je wel mag eten. Dat geeft je altijd een fijn gevoel.

Bij rood en oranje riskeer je een boete. 😉
In de vorm van bijv. buikpijn, hoofdpijn, buikvet of andere klachten.

Bekijk nu hieronder welke voedingsmiddelen je kunt eten als je de Culicool lifestyle volgt of wilt volgen.



GROEN = wel eten

Onthoud > In de Culicool lifestyle FOCUS je op:
Groente-fruit-vis-vlees-eieren-noten-zaden

Zie hieronder wat je altijd kunt eten.

NB. De voeding met een sterretje (*) zijn heerlijk, alleen ze vallen deels ook in de oranje categorie. Zo zijn de volgende groenten Nachtschades:

  • Paprika
  • Aubergine
  • Tomaten
  • Pepers

In de printbare Culicool Voedingslijst leggen we uitgebreid aan je uit waarom deze groenten in de ORANJE categorie vallen.


NB. Fruit is 100% groen, alleen wel met een kanttekening. Naast dat fruit heel lekker is, is het ook supergoed voor je.

Maar…in fruit zit ook erg veel fructose en dat blijven wel suikers. Dus als je wilt afvallen, dan zal je fruit willen beperken en meer focussen op groente.

Alleen helemaal vermijden hoeft niet, want suikers hebben we ook nodig. Dus eet lekker 1 tot 3 stuks fruit per dag en geniet ervan.


NB. Vis is erg gezond en lekker! Omega-3-vetzuren (visvetzuren) zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Er zijn veel sterke aanwijzingen dat de deze vetten bescherming geeft tegen hart- en vaatziekten.


NB. Bijna al het runder-, varkensvlees & gevogelte past in het paleo dieet.
Alleen eet geen bewerkt vlees en vleeswaren en geen vlees waar veel vet in zit (zoals hotdogs & ingeblikt vlees).

Het beste ga je naar een slager. En zorg dat je zoveel mogelijk biologisch of gras gevoerd vlees koopt, omdat dat dit vlees zonder toevoegingen van antibiotica en groeihormonen zal zijn.





In de categorie OVERIG GROEN vallen nog meer producten. Denk aan Kruiden, Zoetstoffen, Bindmiddelen of Houdbare producten voor in de voorraadkast.

Wil je weten welke te kopen?
In onze complete Culicool Voedingslijst gaan we hier uitgebreider op in.



ORANJE = soms eten

Er is altijd een grijs gebied, aangezien de voedingswetenschap nog niet alles bewezen heeft wat nu wel en niet te eten. Er is daardoor wat discussie over bepaalde producten.

Deze vallen daarom in de oranje-categorie.
Gebruik je gezonde verstand & geniet met mate van “oranje”. 😉

We raden je aan om met onderstaande producten te experimenteren en kijken hoe je lichaam reageert en in welke mate je ze kan verdragen.

Bijvoorbeeld door 2 weken veel peulvruchten te eten en daarna 2 weken geen peulvruchten te eten kun je bij jezelf observeren hoe goed jij peulvruchten kunt verdragen.

Zie hieronder wat je soms kunt eten.




Overig

De categorie Oranje vallen nog meer producten.
Denk aan Chocolade, Mosterd of Kaas.

Wil je weten waarom we je aanraden om Nachtschades, Peulvruchten, Bonen en Pseudogranen soms eten? En wil je wat wat te doen of wat wel te eten?
In onze complete Culicool Voedingslijst gaan we hier uitgebreider op in.



ROOD = niet eten

Zie hieronder wat niet 100% paleo is & je beter kunt vermijden.



NB.
Paleo & zuivel is een grijs gebied. Ben je erg gevoelig voor lactose, kies dan alleen producten die helemaal geen lactose bevatten.

Indien je niet overgevoelig bent voor zuivel, dan zou je de rauwe volle zuivel met mate kunnen eten. Denk aan volle melk, volle yoghurt, griekse yoghurt, roomboter. Van de kazen zou je feta & oude kazen kunnen eten.

In onze printbare PDF Culicool voedingslijst vind je meer informatie over lactose & een overzicht met hoeveel lactose er in bepaalde zuivelproducten zit. Zo weet je welke kazen je tot oranje kunt rekenen.


NB. Voor de duidelijkheid: Gooi dus geen pasta, spaghetti, crackers, stokbrood, rijstwafels in je boodschappenkar. 😉


EN NU?

Je hebt nu een behoorlijk uitgebreide lijst van voeding in handen, welke je kunt nemen in de Culicool lifestyle. We zullen proberen deze lijst te updaten met ‘nieuwe voeding’.

Heb jij bij een bepaald ingrediënt nog een vraagteken?
Laat het ons weten door te reageren onder deze blog.

Als je zoekt naar manieren om bovenstaande voeding te eten dan hebben we nog iets cools voor je. Want mogelijk vraag jezelf het volgende af…

… hoe kan ik pasta eten zonder spaghetti van graan?
… hoe kan ik nasi eten zonder rijst?
… hoe kun je een broodlunch vervangen?
… hoe vervang je een yoghurtontbijt?
… wat kan ik als gezond tussendoortje nemen?
… wat voor lekkernij kan ik bij de koffie nemen?

Wij hebben hier Culicoole oplossingen voor! 😉

In totaal 15 heerlijke recepten, zodat je net als ons je weer super FIT & SLANK gaat voelen voor ALTIJD. Zonder moeite en met eten om je vingers bij af te likken.

Deze 15 recepten ontvang je gratis bij het downloaden van onze Culicool voedingslijst.

Geniet ervan!

Je Foodbuddies, Nicole & Stijn

PS. Ook vertellen we je in onze gratis download hoe wij omgaan met oranje en rood. 😉

– EAT WELL, FEEL WELL, LIVE YOUR DREAMS –

DOWNLOAD onze COMPLETE CULICOOL-LIJST, zodat je weet wat je wel, soms en beter niet kunt eten om:

– buikklachten te voorkomen
– je fitter te voelen
– je ideale gewicht te bereiken